Thursday, November 4, 2010

Pening kotttt

Assalamualaikum.....


N3 aku wat di waktu sume org dah tido nie tapi aku yg keje ni x leh nak tdo walaupun aku rasa mata aku ni bagai ada gam cap gajah kembar je hehee...semlm lah kiranya berita kembalinya ke rahmatullah salah sorg dr warga kapal company aku.walaupun aku x kenal dgn almarhum tapi tragedi yg menimpa beliau wat aku sedey lah coz kejadian berlaku di Vung Tau,Vietnam.6 jam je dr port sini,ombak kalu dah ganas mmg x kenal mangsa.Kapal aku punya location lagi lah jauh...21 jam kalau pe2 lah yg berlaku lagi dahsyat...nauzulbillah...


Mood aku dah swing2 satu hari sepanjg hari....capt duk tanya aku..apsal suara awak mcm mgantuk atau sedey???..masa ni dia duk kat darat,color rambut kekdahnya..aku cakaplah x pe2...dia suruh aku kira total distance to singapore ...pas siap dia col lg...dah siap bg kat ch engr utk di beri pada chaterer,...pastu dia duk ckp lg...suara awak ni suara sedey lah sec....huhuhu


Mmg aku sedey kan???dah ada org meninggal...lg yg aku duk gerun,dia terhimpit di antara kontena..leh bayangkan????walaupun bkn duty aku duk kat bawah tu tp jgnlah terjadi kat kawn2 aku kat kapal ni or kapal2 lain...ombak sekarang mencecah 6 7 meter..sekali dia tolak kita mahunya tercampak dlm laut.....ni belom masuk lagi bln dec huhu aku harap sgt lah kapal aku duk tersadai kat singapore pasni...


Ok lah....aku lom hantr lagi UAUC utk bln nie....malas n fade up pun ada..yg duk kat opis tu tau keje nya tiap bln duk suruh email paperwork je...kita duk laut ni pening,mabuk seriau bkn nak amik tau....nnt keluar reversion pasal xcident tu,,sah2 yg salahnya Almarhum....gerenti potong kepala lah klau bab2 nie...dah lah dia meninggal,lagi nak salahkan dia...mmg zalim kan??aku cakap banyak2 aku yg kene saman nnt wakakaa...tp x pe lah dah keje dioarg nak cari salah org..kadang2 aku mmg x suka org bahagian HSE ni....





Aku sebenarnya x suka duk opis mcm tu lah,bnyak tol kerenahnya..banyak tol ragamnya...banyak tol songehnya....kadang2 benda remeh temeh pun jd isu...contohnya soal crewlist onboard...kita bagi lah...pastu minah ni akan hntr email lg...reminder pls send yr crewlist...kita bkn x nak hntr tapi terlupa nak cc kat dia..mintak lah dgn org sebelah,,ni tak meja sebelah pun x mintak...yg peliknya rajin plak duk col no inmarsat tanya bila leh submit crewlist...ni contoh lah...banyak lagi sebanrnya yg paling ketara kalau nak order barang,bln ni order lom tentu sign off barang tu akan dapat...baru ni lagi lah mcm siyal....please submit all RF which is didn't yet received since 2009 till this month ASAP...for documentation....kepala hotak berjanggol nye exect....aku pun leh duk opis kalu cam tu..x yah buka pc pun x pe sbb org kapal akan hantr ...pc tu wat main FB je x pun wat main solitare...


Ni lagi yg org kita duk bercerita dgn aku....soklan biasa org kapal yg duk kat darat tanya ye.."kapal tu x org nak off ker???"kami dah 2 bln lebih cuti ni...."....ish apsal x plak ..ada lah..last month dah submite 1 month notis..."..org dah x sabar nak balik ni.."....dah tu yg kami duk col2 opis diaorg cakap x kapal lagi..tunggu next month plak???''.....

Dialog biasa di dgr bila kita duk bercuti...aku x tau lah pe yg nak jd dgn manning dept...mesti ada masalah nak arrange org on and off kapal...yg duk kat kapal berkulat tunggu nak off , yg duk umah plak dapur x berapa nak berasap sbb tungu nak naik kapal...semua company sama je,jgn nak kata comapny ni x..company ni ok huhu...

Satu lagi masalah dgn org luar..maksudnya non malaysian.....under table adalah amalan.kita yg anak temapatan ni sbb nak bersaing dgn org luar terpaksa jugak hulur walaupun kita tau tu ada lah rasuah..(alhamdulillah aku x pernh lg terlibat) kalu kita x wat mcm tu makanyanya nama kita jauuuuuhhhhhh di bawah senarai org yg naik kapal..

Aku hajat td nak cite pasal sedey je..ni dah jadi lepas geram plak...x pe lah..tangan aku ni kalau dah menaip x reti nak berenti...kalau ada lah diantara kalian ni duk kat opis n terlibat dgn org ramai ni ..bawak2 lah banyak pk ye...x aman kalu hidup kene sumpah dgn org...


adios..wassalam

2 comments:

CWM Safari said...

lama tgupdate nie.hehehe.

khairul said...

tu lah....nak kene ada mood baru leh wat n3 hhehee