Sunday, January 20, 2013

BERSH BERSIH BERSIH


Assalamualaikum....

Dah lama aku nak cakap pasal benda ni tapi aku rasa bru ada masa nak karang..mungkin panjang sikit lah sbb isu ni menjadi hangat dlm masa beberapa tahun ni.Baca tajuk pun korang dah tau kan isu pe yg aku nak cakap.tapi pe je yg aku tulis kat sini ada lah from my point of view.Bkn dr parti kerajaan ataupun parti pembangkang...pandangan seorg islam berstatus warganegara malaysia.

Blog aku bukan blog politik ,,,mcm aku cakap blog aku adalah perjalanann hidup aku.so dlm perjalanan hidup aku ni ,BERSIH tumpang lalu jd wajar aku komen pasal BERSIH.

"Alaaaa..ko bersungguh sgt nak g BERSIH tu apsal??bukan dapat pe2 pun..."

Ko nak g ke tempat beruk2 tu melompat2 ,..duk kibar bendera??

"Parti mana duk perintah sama je,bkn diaorg pk pasal ko pun"

"Aku x sokong mana2..yg penting aku ada keje sudah"

'Negara kita kan dah elok?apsal nak tukar2 kerajaan plak?"

"Yg g BERSIH tu x kenang jasa "

etc...etc...etc...


Ok..aku rasa korang pun dah hafal dialog yg org update dlm facebook..komen yg menghentam..komen yg positif..komen yg negatif..segala dialog yg aku tulis kat atas tu adalah benar belaka.

Tapi majoriti yang duk komen tu anda percaya atau tidak x pernh mgundi pun..dan x berniat nak daftar mgundi pun...aku x ckp org lain lah sbb aku pun dah tua bangka ni pun lom pernh mgundi.tp at least aku ada parti yg aku sokong yg aku yakin dgn pimpinannya.Kerana faktor keje yg wat aku x leh mgundi bkn aku x mau mgundi.

Pe jua parti yg korang pilih tu terserah lah...tepuk dada tanya iman.tapi bg yg tak pernh berniat nk amik tau pun pasal benda ni aku rasa korang just give yrself  10 min tuk pk sejenak....pe gunanya malaysia simpan rakyat yg x boleh berjasa pada negara???(korang lah tu)

Mungkin bahasa aku kasar...tp hakikat ni yg korg kene terima lah..nak cakp korang keje yg pilih kerajaan n pembangkang pun keje..korang bayar hasil diaorg pun bayar hasil..tp at least diorg ada matlamat hidup..ada hala tuju n sayang negara sendiri.


So, aku rasa fade up gak kadang2 nk bercakap dgn org yg bila cakap pasal politik dia akan ckp x nak amik tau...kalu korang x amik tau tak kan lah si bangla  yg duk kedai carpet tu yg nak amik tau??x kan amah indon tu yg akan g mgundi??x kan lah si negro tu yg akan meraung bagi kata semangat....bila ada yg ckp macam tu tau plak marah...kata x semangat patriotik.pelik kan x nk mgundi x plak org pggl x patriotik.

Satu lg alasan yg x leh blah...kenapa nak campur adukkan agama dgn politik....andai politik tu tiada dlm Al quran maka x lengkap lah Al quran tu...benda ni bkn nya ALLAH Taala ckp terus dlm Al quran tu..klau sume nak terang satu2 mahuya korang mati pun lom tentu nk khatam kan???yg duk ada sekrg ni pun belum tentu khatam kan??sbb tu pentingnya ada ustaz..alim ulama..ada kiai..ada org celik agama..leh terang benda yg kita x faham..ni bkn nk dgr..caci maki ulama lagi ada lah..mcm korang mati esok2 x cari ustaz baca talkin.

 Jadi mcm sesi lepas geram plak dlm ni..biar lah sbb blog aku kan??hehe aku aku kesah korang x suka?tp kalu korang kaji dgn hati yg terbuka..jiwa yg bersih..minda yg lapang..di situ ada lah jawapan nya..

Aku cuma sokong dgn yg aku pk betul sbb di janjikan dgn kehidupan mgikut Al quran dan Al sunnah.bg aku andai kata yg di kata di mungkiri di depan Allah kelak aku dah selamat..aku mgikut org yg berjanji mgikut agamamu namun dia belot.,biar lah dia yg tanggung...

Satu lagi korang belum tahu lagi pe yg berlaku masa diorg nk memerintah tp dah ckp mcm2..takut sangat nak cuba benda baru..kalu 5 tahun masih sama mcm sekarang korg undi lagi,..tukar lg.x susah pun yg susahnya korg x mgundi tp duk maki hamun org mcm lah korang yg duk bekerja keras nak bgunkan negara kan??

Esok2 bila kita dah berjaya dan masuk dlm lipatan sejarah anak2 n cucu2 akan tanya kita...Atuk dulu masa org berarak BERSIH atuk pergi x???

"Atuk sibuk cr harta dunia .almaklum lah atuk kan hidup bertongktkan langit"

So kepada mereka yg belum lagi daftar mgundi...Cintai lah tanah air malaysia dgn daftar mgundi.jgn plak nnt kita bertembung dgn bangla...mat indon serta warga2 negara mana ntah duk beratur nak mgundi..bila warga asing duk rampas periuk nasi kita marah tp berbaloi lah sbb diorg yg pilih kerajaan utk perintah wajar lah kerajaan bg keje kan??

Adios.....Wassalam

No comments: