Saturday, December 12, 2009

Umai


Assalamualaikum....

N3 kali ni aku nak bg cara wat umai...walaupun asal benda ni dr sarawak tapi aku x belajar pun dr org sarawak tapi dr org kelantan...Ni member kapal aku since aku cadet lagi lah.Masa aku praktikal kat kapal MT Bunga Melawis 2 dia jd pumpman aku.Dia singgah umah aku masa dia off kapal Inai Tulip dr India.

X susah pun nak wat benda ni coz x yah pegang sodek senduk ataupun takut badan bau minyak menggoreng hehee..yg pasti sume ni ada ...leh jalan daaaa


Yg pasti kene lah ada udang segar ye...coz benda ni kita x masak nnt kalau pakai udang yg lama sakit perut plak...kita amik isi udang je,kalu rasa perut tu besar beli lah 1 or 2kg ,tapi aku wat ni x sampai 1kg pun.


Pastu kene ada bawang merah,jgn letak bawang besar plak coz nnt x rasa manis,kalau nak lg sedap guna lah lesung penumbuk tp dek krn aku duk umah yg moden wakakaka sume tu aku x , solutionnya aku pakai blander je.jgn letak air banyak,2 3 sudu pun dah ok.


Limau kasturi mesti lah banyak,jgn pakai limau bali ke limau sunkist ke coz sume tu x akan menjd.kalau nak sedap lagi banyak lagi sedap.


Benda ni mesti lah pedas agar nnt bila makan x lah hanyir.guna lah cili api,kalu kat area aku dia panggil ni lada marang.potong halus2 mcm ni lah coz nnt kita akan rasa hangatnya.Tu je lah bahan2 yg nak kita pakai....


Amik sume bahan2 yg kita wat td,pastu masuk dalam 1 bekas,make sure air perahan limau tu menegelami(tol ke ayat ni????)udang2 tu.


Last sekali baru masukkan cili api aka lada marang....gaul hingga sebati.Kendian biar kan dlm 20 minit supaya udang td betol2 masak.Acid pd limau ni lah yg akan masak kan udang td sbb tu kita x yah nak masak.


Maka makan lah anda dgn bacaan bismillah ok???bg yg alah dgn udang atau perut x tahan pedas dan masam ...benda ni just not for u ok....

Kalu pe yg aku wat ni salah,mintak maap le ye coz ni lah cara yg org ajar.

adios........

6 comments:

Cik Faridah Huda said...

Okeh ka rasa dia..udang mentah..x celur x apa...may be peminat makanan Japan bleh try menu nie...rase nak try gak..tp kena celur udang tuh...I x lalu makan makanan mentah...hatta nasi sejuk (sushi) pun x leh nak telan..

:: Wiween :: said...

nampak cam kuey teow kungfu laa umai nih incik kerol. nanti pos sikit sini. ehehehehe

Tinta dari Lembah Kinta said...

Ada satu lagi makanan yag sama spesies ngan umai ni, sama mcm kat Sarawak tapi di Kelate di panggil "lawa" (dok tahu betul ke dok ejaan dio nih), tapi guna ikan selayang, isi ikan diperah dengan limau nipis. Isinya akan jadi putih. Then campur dengan ulam, kira dah boleh dimakan lah tuh.

khairul said...

Slam mek...kalu nak celur dulu tune rasa dia dah sah2 akan lari...x fresh lagi dah...org tua pun x bg mkn nasi dingin hehee

khairul said...

wiween...nak post ka?????mai singapore lah ,dekat je ni... :)

khairul said...

zam...member tu cakap kalu nak guna ikan kene guna ikan tenggiri baru syok...